Kjøre A/B tester for å øke CRO ved å bruke Hotjar og Optimizely

0:00
0:00

Prinsipp

A/B-testing er en vitenskapelig metode for å sammenligne to versjoner av en nettside eller app mot hverandre for å bestemme hvilken som presterer bedre. Ved å integrere verktøy som Hotjar og Optimizely, kan du få innsikt i brukeratferd og optimalisere konverteringsraten (CRO) effektivt.

Mål

Målet med å kjøre A/B-tester ved hjelp av Hotjar og Optimizely er å forstå hvilke elementer på nettsiden som bidrar til høyere brukerengasjement og konverteringer. Ved å analysere resultatene, kan du gjøre datadrevne beslutninger for å forbedre brukeropplevelsen og øke CRO.

Playbook

  1. Definer mål og hypoteser: Bestem hva du ønsker å forbedre på nettsiden din, som f.eks. klikkraten på en knapp eller konverteringsraten for et skjema. Formuler deretter en hypotese for endringen, som "Å endre CTA-knappen fra blå til grønn vil øke klikkratene."
  2. Bruk Hotjar for forhåndsanalyse: Før du setter i gang med A/B-testen, bruk Hotjar for å analysere hvordan brukere interagerer med nettsiden. Heatmaps, opptak av brukersesjoner og feedback polls gir innsikt i brukeratferd og potensielle forbedringsområder.
  3. Sett opp A/B-testen i Optimizely: Opprett to versjoner av din nettside eller det spesifikke elementet du tester (A er den originale versjonen og B er den endrede versjonen). Bruk Optimizely til å konfigurere testen, inkludert hvilke sider som skal inngå og segmentering av trafikken mellom versjonene.
  4. Kjør testen og samle data: Aktiver testen og la den kjøre lenge nok til å samle statistisk signifikante data. Dette kan variere avhengig av nettsidens trafikk og forskjellene mellom de to versjonene.
  5. Analyser resultater med Optimizely og Hotjar: Når testen er fullført, bruk Optimizely for å analysere resultatene og se hvilken versjon som presterer bedre. Komplementer denne analysen med Hotjar for å forstå hvorfor en versjon presterer bedre gjennom brukerfeedback og -atferd.
  6. Implementer og iterer: Basert på resultatene, implementer den vinnende versjonen på nettsiden din. Ikke stopp her – bruk innsikten til å formulere nye hypoteser og kjør flere A/B-tester for kontinuerlig å forbedre CRO.

Oppgave

Tenk på en nylig endring du ønsket å gjøre på din nettside eller i din app. Hvordan ville du formulere en hypotese for denne endringen, og hvilke steg ville du ta for å teste denne hypotesen ved hjelp av Hotjar og Optimizely? Reflekter over hvordan du kan bruke innsikt fra brukeratferd til å guide dine beslutninger.